Școala viitorului, cu Lego® Serious Play®

Lumea este plină de exemple privind utilizarea Lego® Serious Play® în mediul de afaceri.

Dar ce-ar fi să provocăm copiii la o…joacă serioasă?!

O companie de consultanță din Rusia a propus un atelier creativ dedicat copiilor dintr-o școală din Sankt Petersburg. “Cei mai mulți dintre noi privim jocurile copiilor ca pe ceva...neserios. Nimănui nu i-a trecut prin cap să aducă un copil într-un Board Meeting sau la o întâlnire de luare a unor decizii. Nu implicăm copiii nici măcar în procesul de proiectare a spațiului în care își petrec timpul sau în procesul educațional care îi vizează direct. Așa că, de această dată ne-am hotărât să le dăm copiilor toată puterea: cunoștințe, abilități și inspirație pentru a-și crea școala de vis, prin intermediul modelelor construite cu ajutorul pieselor Lego®”, spun inițiatorii proiectului.

SOS-Village-LEGO-creative-learning-560x364

Bazându-se pe metodologia Lego® Serious Play®, facilitatorii au construit sesiunea trezind o profundă stare de empatie cu și între copii, ceea ce le-a permis acestora să genereze o sumedenie de idei, să construiască prototipuri, să împărtășească ceea ce au construit cu colegii și, în final, au purtat discuții privind ceea ce se poate pune în practică. La sesiune au participat copii cu vârste cuprinse între 5 și 16 ani, care au colaborat îndeaproape unii cu alții.  A fost o experiență inedită pentru ei.

Copiii au vizionat câteva filmulețe cu materiale Lego și au primit explicații și demonstrații privind construcția modelelor.

SOS-village-The-Kids-560x373

Următorul pas a constat în discuții pe subiectul: “De ce nu ne place să învățăm?”

Rezultatul: hărți impresionante cu mai mult de 50 de varietăți de motive pentru care copiii nu vor să meargă la școală sau detestă să învețe.

SOS-village-school-problem-mapping-560x468

Toate problemele semnalate și răspunsurile primite au fost foarte oneste. Ceea ce a constituit o adevărată provocare pentru adulții prezenți la sesiune. Cea mai uimitoare afirmație - pentru adulți și pentru copii, deopotrivă - a fost ideea facilitatorilor, potrivit căreia "profesorii nu dețin toate răspunsurile" și au nevoie de sprijinul activ al copiilor să reconstruiască procesul educațional, sprijinindu-se pe intervenții de tipul minds-on și hands-on.

SOS-village-teamworking-and-playing-560x298

După faza de identificare a problemelor, copiii au trecut la construirea modelului “Școlii de vis”, în care toate problemele semnalate de ei ar fi fost rezolvate. “Nu a fost o călătorie ușoară să menținem vie atenția și participarea tuturor copiilor, dar am reușit să facem față provocării”, spun inițiatorii proiectului.

Prin modelele create, copiii au reprezentat o viziune clară privind modul în care ar putea arăta școala viitorului și procesul de învățare desfășurat într-o astfel de școală.

Unul dintre modelele construite a exclus orice mini-figurină Lego®. Bineînțeles, cred că vă închipuiți: mini-figurinele reprezentau profesorii!!!  Un alt model a reprezentat clădirea școlii, ale cărei etaje erau amplasate de o manieră sofisticată și interconectate între ele. Alții au creat un model de școală cu holuri largi, “pentru orice activitate”, și fără nicio sală de clasă.

SOS-village-new-school-model-560x462

“Firește, această sesiune Lego® nu a fost un răspuns la toate întrebările și problemele esențiale ridicate de copii. Dar a fost un prilej de a începe să luăm măsuri pentru crearea unei lumi în care vrem să trăim, să învățăm și să muncim împreună”, au menționat inițiatorii proiectului.

Ce ziceți de o sesiune Lego® Serious Play® cu copiii în școlile românești?
Cum credeți că le-ar impacta gândirea, creativitatea și dragostea de învățătură?

În măsura în care sunteți interesați să facilitați sesiuni Lego® Serious Play® cu profesorii și elevii din sistemul de învățământ - de stat și privat - pentru a găsi soluții ingenioase la realitățile cotidiene, vă invităm la primul program de certificare facilitatori Lego® Serious Play® din România.
Cursul
are loc la București, în perioada 15-18 Octombrie 2016. 

Înscrie-te și hai să facem din școlile românești un mediu mai stimulant pentru copiii noștri. Un mediu în care să învețe cu drag. Un mediu al cărui co-autori sunt copiii. Cu soluții ingenioase și bugete insignifiante.

(Traducere, adaptare și foto: Wonderfull Lab)

No Comments Yet.

Leave a comment