De la “Homo Sapiens”, la “Homo Ludens”

Motto: "Dacă am avea un test pentru joacă - de tipul testelor pentru diabet - am putea vedea niște cifre și am conștientiza astfel că suntem în pericol. Dar nu avem un astfel de test. În schimb, avem un simț mocnit, deficitar, privind joaca, un simț care, totuși, ne spune că ceva ne lipsește în viață, că ne lipsește bucuria și energia pe care le aveam cândva. Întrebarea este cum ne putem recupera bucuria vieții?”  (Stuart Brown)

După ce a traversat o tumultuoasă istorie, în care și-a arătat îndeosebi talentul de faur (Homo Faber), omul înzestrat cu facultatea de a gândi, omul inteligent (Homo Sapiens) a ajuns să acorde o atenție sporită unei laturi mai puțin explorate până acum, însă extrem de importante în evoluția sa: bucuria de a se juca. Astfel, Homo Sapiens a devenit Homo Ludens, după cum plastic l-a numit istoricul olandez  Johan Huizinga.

Omul adult al zilelor noastre este fascinat de tot felul de gadget-uri şi de jocuri. Oriunde privesc în jur, observ că oamenii găsesc o formă de joacă adaptată personalității lor. Fie că vorbim de jocurile clasice (e.g. șah, go, remy, puzzle, lego), de jocurile de cărți, de jocuri sportive sau de jocuri pe calculator (e.g. strategie, role-playing, shooter-e sau action games), adulții zilelor noastre adoră să se joace. Dezvoltarea talentelor urmează acelaşi trend, companiile optând pentru intervenţii de învățare bazate pe gamification sau game-based learning.

Joaca, prin ochii oamenilor de ştiinţă

Numeroase cercetări științifice au arătat deja importanța jocului în stimularea creativităţii, în facilitarea procesului de învățare sau în identificarea unor soluții eficiente la probleme organizaționale complexe.

Joaca ne dezvăluie noi contexte - de multe ori surprinzătoare - prin intermediul cărora putem explora schimbarea realităţii într-o manieră lipsită de riscuri şi într-o stare de libertate totală în raport cu rezultatele obţinute. Joaca ne eliberează de greşeli, facilitează procesul de modelare în afaceri, ne permite să observăm schimbările generate în timp real şi să descoperim noi soluţii.

Joaca ne scoate din zona de confort fără ca măcar să ne dăm seama, pentru că jocul are puterea de a anula presiunea ce însoţeşte, în mod firesc, extinderea zonei de confort în plan real.

"Jocul este modul nostru firesc de a ne adapta și a dezvolta noi abilități. Este ceea ce ne pregătește pentru necunoscut și ne deschide către noi oportunități. Ne pregătește pentru ceea ce este incert. Ne ajută să ne adaptăm, să devenim rezilienți și să ne deschidem spre noi orizonturi. Exact acele calități pe care ne-am dori să le aducem în sala de sedințe", afirmă psihiatrul american Stuart Brown, MD, fondatorul National Institute for Play.

Opt personalităţi umane, în funcţie de preferinţele de joacă

De-a lungul carierei sale, Dr. Brown a studiat relaţia cu jocul în cazul a peste 6.000 de adulţi din cele mai variate medii – de la criminali în serie, până la câştigători ai Premiului Nobel.

Pornind de la această impresionantă cercetare, a identificat 8 tipuri de personalități umane, în funcție de jocurile preferate.

1. Exploratorul

Unii oameni nu-și pierd niciodată entuziasmul în explorarea lumii. Explorarea este modul lor de a rămâne creativi și de a-și pune la lucru imaginația. "Exploratori nu sunt doar cei care călătoresc în universul fizic, ci și cei care își sondează profunzimile universului emoțional sau cei care își provoacă și depășesc propriile capacități intelectuale", susține Dr. Stuart Brown.

Pentru exploratorii fizici, călătoriile în locuri noi reprezintă forma lor preferată de joacă. Pentru exploratorii emoționali, joaca lor favorită este să descopere profunzimi și nuanțe emoționale noi prin mișcare, dans, muzică, afirmă Dr Brown. Pentru exploratorii mentali, lecturile, cercetările pe un anumit subiect sau descoperirea unor noi experiențe și puncte de vedere, călătoriile pe alte planete în timp ce rămân așezați confortabil în fotoliul preferat constituie jocul favorit. Personal, sunt un mare explorator mental și emoțional 🙂 Iar, de ceva vreme, am constatat că îmi place să fiu și explorator fizic...

2. Creatorul/Artistul

Artistul este cel care descoperă bucuria jocului în activități creatoare. Aici Dr. Stuart Brown include pictorii, sculptorii, fotografii, artizanii, grădinarii etc. "Scopul lor este acela de a crea ceva (de la zero, dar nu numai), de a realiza ceva funcțional, ceva amuzant sau de a crea ceva cu valoare estetică".

Dacă îți place să dezmembrezi un ceas și apoi să-l reasamblezi, aducându-l în stare de funcționare, e clar, ești un excelent creator. Dacă un copil ți-a pus în brațe o jucărie stricată, iar tu i-ai înlocuit părțile defecte cu altele noi, readucând-o la viață – spre încântarea copilului și, mai ales, spre deliciul tău personal – ești tot creator. Dacă îți face plăcere să decorezi o casă, ai ghicit deja. Dacă ești atras ca un magnet de tot felul de activități care îți pun la lucru imaginația și îți provoacă ingeniozitatea, joaca ta derivă din puterea de a crea.

3. Povestitorul

Pentru un povestitor, imaginația este cheia în lumea jocurilor, susține psihiatrul american. Dacă îți place să scrii, să povestești, să “spui” povești în benzi desenate sau să facilitezi grafic diverse întâlniri, e clar, ești un povestitor înnăscut. Dacă îți place să creezi povești al căror personaj ești, tot în această categorie ești inclus. Tot povestitor ești dacă îți place să creezi o lume imaginară, a cărei poveste o transpui prin dans, actorie, trucuri magice sau lecturi inspiraționale.

Povestitorii pot aduce jocul în orice activitate pe care o imaginează. "Opus competitorilor - care se joacă doar să câștige - joaca povestitorilor constă în transmiterea unei povești impresionante", afirmă Dr. Brown.

4. Jokerul

Dacă îți place să te “prostești” ca să-i faci pe ceilalți să râdă, cu siguranță aparții acestei categorii, spune Dr. Stuart Brown. Suntem Jokeri atunci când răspundem gângurelilor copiilor în “păsărească”, doar de dragul de a “comunica” cu bebelușii pe limba lor. Dacă în copilărie făceam tot felul de clown-erii, făcându-i pe ceilalți să râdă și obținând astfel acceptarea socială dorită, e clar.

Ca adulți, nu puțini sunt cei care se plasează în postura bufonului, menținând strategia socială adoptată în copilărie sau adolescență. Am o prietenă dentist, care, pentru a-și destresa pacienții, le spune glume. Eu am oroare de stomatolog, dar la ea merg cu drag. Un stomatolog american, însă, a mers mai departe, pictându-și tavanul, spre deliciul pacienților, povestește Dr Brown. Imaginează-ți cum ar fi ca, în momentul în care dentistul înclină scaunul stomatologic să vezi scris pe tavan: Dentistul spune glume! și, în același timp, să auzi vocea veselă a medicului, pregătindu-te psihic pentru intervenție. Râsul este cel mai bun anestezic, e un fapt demonstrat științific. În aceste condiţii, parcă ai merge mai des și cu mai mare drag la dentist, nu-i așa?!

5. Kinestezicul

Dacă îți place mișcarea, cu siguranță aparții acestei categorii. Kinestezicii au nevoie să se miște pentru a gândi, spunea Sir Ken Robinson. "Atleții, dansatorii, înotătorii, sportivii de orice fel, care își forțează trupul pentru a ajunge la rezultatele dorite, sunt kinestezici. În cazul kinestezicilor, nu competiția este factorul motivator pentru joacă, ci angrenarea în activitatea preferată", ne dezvăluie Dr. Brown.

Cei din această categorie învață mai bine și gândesc mai rapid atunci când se mișcă. Îmi vine acum în minte exemplul canadienilor, care au introdus în școli pupitre-bicicletă pentru a facilita concentrarea copiilor așa-zis hiperactivi. Dacă observați un copil care nu reușește să vă urmărească în timp ce-i citiți o poveste sau îi spuneți o poezie pe care vreți s-o rețină, acordați-i libertate de mișcare. În loc să-l țineți în brațe, forțându-l să vă urmărească, lăsați-l să facă ce simte. Rezultatele vor fi mai bune. În mod cert, ca adult nu va alege un job de bibliotecar 🙂 , dar va învăța mai ușor. Iar voi, ca părinți, veți avea o viață mai lipsită de griji!

6. Competitorul

Spre deosebire de kinestezici, care se joacă doar pentru a se angrena în activitatea preferată, competitorii se angrenează în joc având ca unic scop victoria. În cazul competitorilor, jocul are miză. Dacă nu câștigă, jocul (de orice fel ar fi el) nu mai este interesant pentru cei care aparțin acestei categorii.

"Competitorii trăiesc stări euforice și își ating creativitatea maximă atunci când iau parte la o competiție cu reguli clare și urmăresc victoria", subliniază psihiatrul american Stuart Brown. Iubesc orice competiție atunci când știu că pot să ocupe locul fruntaș. Țin scorul și sunt în centrul atenției în grupurile în care distracția derivă din rolul de lider. Le place să conducă și ocupă poziții care le pun în lumină caracterul competitiv. Dacă tinzi să domini grupul din care faci parte sau câștigi tot ce se poate, e clar, esti un  competitor pasionat!

7. Regizorul

Dacă îți place să planifici și ai grijă ca totul se decurgă conform planurilor tale, ai abilități regizorale. "Spre deosebire de competitori, regizorilor le place puterea, dar mulți dintre ei nu conștientizează resorturile interioare care-i îndeamnă să o caute. Îi preocupă puterea chiar și când sunt în liga a doua", ne dezvăluie Dr. Stuart Brown.

De asemenea, sunt excelenți organizatori. Dacă îți place să organizezi frecvent petreceri, sa fii în lumina reflectoarelor în cadrul grupului social căruia îi aparții ori să-ți provoci prietenii să participe la petreceri noaptea pe plajă, ești regizor. "Latura întunecată a regizorilor se manifestă atunci când fac apel la tehnici de manipulare, pentru a-i determina pe ceilalți să fie actori în jocurile lor", atrage atenția psihiatrul american.

8. Colecţionarul

În cazul colecționarilor, "bucuria jocului constă în a deține cele mai multe, cele mai bune sau cele mai interesante colecții", susține Dr Stuart Brown. Dacă îți place să deții colecții de monede, de timbre, de antichități, mașinuțe de curse, trenulețe sau colecții impresionante de pantofi, ești un colecționar desăvârșit. Joaca ta stă în obiectele colectate.

Dacă îți place să explorezi lumea și să aduni dovezi ale călătoriilor tale, ești tot un colecționar. Dar joacă ta constă în colecționarea de experiențe. "Spre deosebire de  exploratori - pentru care călătoria în sine este sursa plăcerii - colecționarii de experiențe călătoresc metodic (nu ratează nimic din sfera lor de interes – e.g. număr de vârfuri montane cucerite, număr de eclipse solare văzute etc) și adună dovezi ale trecerii lor prin fiecare colțișor de lume".

Colecționarii sunt fie solitari (colecțiile lor nu sunt niciodată expuse în public, ci sunt adunate doar pentru propria plăcere), fie au intense conexiuni sociale (colecțiile sunt expuse sau împărtășite în cercuri cu aceleași preocupări). Oricum, însă, joaca lor constă în plăcerea de a colecta.

De la joaca distractivă a copiilor, la "joaca serioasă" a adulţilor

Cum ai realizat și din cele de mai sus, jocul nu mai este demult apanajul animalelor sau al copiilor. Cei mici se joacă fără niciun scop (aparent!), doar pentru că joaca este distractivă. În realitate, însă, copiii descoperă lumea și învață enorm prin joc, dobândind prețioase abilități pentru viața de adult.

Oamenii “în toată firea” se joacă în mod deliberat, pentru a dobândi noi competențe ori pentru a găsi soluții la provocările cu care se confruntă. Când adulții privesc jocul ca pe un răspuns la o nevoie de dezvoltare specifică, joaca devine o activitate cu sens. Sau “o joacă serioasă”.  Cum este și cazul LEGO® SERIOUS PLAY®.

Dar în ce măsură “împacă” LEGO® SERIOUS PLAY®  fiecare dintre cele 8 personalități prezentate mai sus?

Poate, oare, răspunde LEGO® SERIOUS PLAY® nevoilor oricărui adult atunci când se joacă?

Iată convingerile mele:

  • Exploratorii reprezintă o tipologie oarecum privilegiată în cadrul sesiunilor LEGO® SERIOUS PLAY®. De ce? Pentru că metodologia creează cadrul propice explorării de alternative și de soluții. Adulții pasionați de explorări (emoționale și mentale) vor fi primii care se vor implica în astfel de intervenții, fără nicio explicație, atâta vreme cât vor avea ocazia să se joace, punându-şi la lucru imaginaţia și implicându-se emoțional în joc.
  • Provocându-le creativitatea și ingeniozitatea, LEGO® SERIOUS PLAY® răspunde foarte bine și nevoilor creatorilor. Aceștia se vor simți în largul lor, arătându-şi dibăcia în construcţia de modele, reconstruindu-le (ori de câte ori e cazul), adăugând elemente cheie modelelor create, pentru a exprima noi nuanțe și a conexiuni ingenioase. LEGO® SERIOUS PLAY® împlinește nevoia de visare a creatorilor, sprijinindu-i să-și pună ideile în practică în timp real.
  • Povestitorii – atât naratorii, cât și creatorii de povești – vor fi extrem de încântați pe tot parcursul unei sesiuni de LEGO® SERIOUS PLAY®. Motivul? Modelele au o poveste de spus, atât prin construcțiile în sine, cât și prin cuvinte. Cu LEGO® SERIOUS PLAY®, piesele de construcție și modelele create din ele devin metafore, iar metaforele dau naștere poveștilor. "Metaforele pot genera modalități noi, radicale, de înțelegere a unei situații. Metaforele oferă descrieri mai nuanțate ale realităților noastre, descrieri ce pot provoca diverse convingeri sau ajung să deschidă calea spre noi posibilități. Metaforele revelează percepții, atitudini și emoții, inconștiente sau rămase neexprimate", după cum susţine Donald Schon, profesor la MIT.
  • LEGO® SERIOUS PLAY®  răspunde și nevoii kinestezicilor, care se pot mișca în voie în timp ce caută soluții pe care le exprimă prin modelele construite. Mișcându-și corpul în timp ce vizualizează piesele de construcție de pe masa din fața lor, kinestezicii își pun în mișcare și mintea. Astfel, ei dobândesc o mai mare putere de expresie, reprezentând mai ușor situațiile de fapt și descoperind noi perspective asupra situațiilor ce fac obiectul sesiunii LEGO® SERIOUS PLAY®.
  • Adresându-se în special liderilor (dar fără a se limita la aceștia), LEGO® SERIOUS PLAY® răspunde și nevoilor competitorilor. Categoric, în orice lider se regăsește dorința de victorie sau succes. LEGO® SERIOUS PLAY® facilitează dezvoltarea competențelor strategice - un as în mâneca oricărui lider. În plus, când modelul creat individual este finalizat primul, este plin de nuanțe sau când ideea propusă de el sau de grupul din care face parte are șanse de implementare în plan real, competitorul jubilează. Totuși - pentru că este un instrument excelent de leadership participativ - bazat pe recepționarea input-ului tuturor participanților - LEGO® SERIOUS PLAY® tinde să atenueze tendințele excesiv competitive, creând cadrul propice pentru valorizarea ideilor celorlalți și schimbând delicat balanța dinspre competitivitate, spre colaborare.
  • LEGO® SERIOUS PLAY®  răspunde excelent și nevoilor facilitatorilor cu pasiune pentru regie. Într-o sesiune bazată pe LEGO® SERIOUS PLAY®, "organizarea" este cheia, cu atât mai mult, cu cât fiecare atelier este unic. Un workshop reușit necesită eforturi considerabile pentru documentare, design și facilitare. Mai ales când intervenția presupune simulări 3D în timp real, bazate pe scenarii inedite, pentru a descoperi soluții sau principii sănătoase pentru luarea deciziilor într-un mediu de afaceri caracterizat de volatitilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate (VUCA).
  • Sesiunile LEGO® SERIOUS PLAY® creează un cadru foarte propice pentru bună dispoziție. De fapt, în fiecare sesiune există cel puțin un Joker. De ce? Pentru că LEGO® SERIOUS PLAY® constituie o invitație în lumea copilăriei pentru toți cei care se cred prea “mari” pentru a-și oferi momente de destindere când presiunile îi apasă. LEGO® SERIOUS PLAY® favorizează o atmosferă veselă, agreabilă în grupul de lucru, dar exclude riscul căderii în ridicol. Cu puțin umor, problemele complexe parcă sunt mai lesne de abordat, iar soluțiile bune vin cu ușurință.
  • Nici colecționarii nu sunt neglijați cu LEGO® SERIOUS PLAY®. Colecționarii de experiențe se vor bucura să nu rateze nicio sesiune pentru a face colecții de lecții învățate, întâlniri memorabile și emoții pozitive. Iar colecționarii de piese LEGO® vor avea ocazia să descopere noi elemente, pe care să vor grăbi să le adauge colecţiilor personale, odată ce le-au descoperit în sesiunile LEGO® SERIOUS PLAY®.
Tu cum te joci? Ce tip de personalitate ai?

Pornind de la scurtele descrieri de mai sus, bazate pe cercetările empirice ale lui Stuart Brown, presupun că ai descoperit deja ce tip de personalitate manifești predominant atunci când te joci. Și sper că ceea ce ai aflat te-a încântat și te-a ajutat să te cunoști un pic mai bine. În plus, ai realizat deja dacă LEGO® SERIOUS PLAY® este pentru tine.

Scopul LEGO® SERIOUS PLAY® este de a produce rezultate, mai rapid și în joacă. În orice organizație.

Dacă îți place să te joci, în perioada 18-21 Martie 2019 te invităm, în Bucureşti, la o "joacă serioasă", pentru a descoperi o soluție (re)creativă la problemele (mari) ale celor mari.

Înscrie-te la programul de certificare facilitatori LEGO® SERIOUS PLAY® și beneficiezi de tarif Early Bird. Piesele LEGO® te vor sprijini să însuflețești atmosfera din orice organizație şi să aduci bucuria, acolo unde seriozitatea, stresul şi anxietatea au ajuns la cote alarmante!

No Comments Yet.

Leave a comment